۲۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹

حجت‌الاسلام غفوری:

ورود طلاب به عرصه پژوهش ضروری است/ لزوم‌رایج‌شدن پژوهشهای تحصیلی

ورود طلاب به عرصه پژوهش ضروری است/ لزوم‌رایج‌شدن پژوهشهای تحصیلی

مدیر حوزه علمیه استان تهران ورود به عرصه پژوهش را برای طلاب یک ضرورت دانست و افزود: البته برای طلاب سطح یک، پژوهش تحصیلی، مقدم بر پژوهش مصطلح است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری در مورد جایگاه پژوهش در علوم اسلامی و حوزوی اظهار کرد: آنچه از علوم اسلامی و منابع آن، امروزه در اختیار مراکز علمی، عالمان دینی و حوزه‌های علمیه است، نتیجه تحقیق و تألیف سلف صالح است.

وی گفت: پژوهش‌‌‌های گسترده محققان، طی قرون متمادی پس از ظهور اسلام و نزول قرآن کریم، منشأ حفظ معارف الهی صادره از جایگاه عصمت، تولید نظریات جدید در عرصه‌‌‌های مختلف علمی و هدایت‌‌‌گری جوامع بشری در عصرها و نسل‌‌‌های متمادی شده است، بنابراین حوزه‌‌‌های علوم دینی، بخش عمده سرمایه‌های علمی خویش را مدیون پژوهش و تحقیق گذشتگان‌اند.

به گفته مدیر حوزه علمیه استان تهران، آیندگان نیز بهره علمی‌شان از عصر نورانی حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی به میزان آثار علمی است که این نسل، از خود بر جای خواهد گذاشت.

لزوم رایج شدن پژوهش‌های تحصیلی در مدارس علمیه

حجت‌الاسلام غفوری در مورد ضرورت توجه طلاب و اساتید حوزه به امر پژوهش، تصریح کرد: نظام آموزشی حوزه‌‌‌های علمیه در بیشتر موارد، مبتنی بر بیان استاد و شنیدن شاگرد بوده که مورد نقد است و آنچه از درس و بحث حوزه در قالب تقریرات، تحقیق و تألیف شده، منشأ آثار و برکات علمی فراوان برای همان عصر و نسل‌‌‌های بعدی شده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که پژوهش‌های تحصیلی در مدارس علوم دینی رایج شود، فهم عمیق و دقیق مطالب برای طلاب به مراتب آسان‌‌‌تر خواهد شد؛ ضمن این‌که تمرینی است برای ورود به عرصه پژوهش مصطلح که عهده‌دار نقشی بی‌‌‌بدیل در گسترش و انتقال معارف دینی است؛ علاوه بر این‌که پژوهش، نقشی ویژه در ماندگاری علوم و تولیدات جدید علمی دارد؛ مانایی علمی و پیشرفت حوزویان نیز در آشنایی با تحقیق و پژوهش و به‌کارگیری روش‌‌‌ها و ابزار نوین در این زمینه است.

مدیر حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه حوزه‌‌‌های علمیه، عهده‌‌‌دار تعمیق و بسط معارف دینی در هر دوره‌‌‌ای هستند، گفت: به انجام رساندن این مسئولیت مهم در این دوران حساس که توجه همه جهانیان به سوی جمهوری اسلامی و تفکر ملت فرهیخته آن معطوف است، بدون پژوهش و پردازش نظریات جدید مبتنی بر مبانی متقن اسلامی، ممکن و مقدور نخواهد شد.

حجت‌الاسلام غفوری ورود به عرصه پژوهش را برای طلاب یک ضرورت دانست و افزود: البته برای طلاب سطح یک، پژوهش تحصیلی، مقدم بر پژوهش مصطلح است.

وی افزود: بیشتر طلابی که قبل از کسب تخصص لازم، اقدام به تولید آثاری می کنند، توفیقات کمتری به دست می‌آورند. اما پژوهش تحصیلی ضمن ارتقای کیفیت آموزش و تعمیق و ماندگاری مطالب در آموزش، موجب مهارت و تمرین در تحقیق و تألیف است و زمینه را برای تولید آثار علمی مقبول فراهم می‌کند.

عرصه علوم انسانی نیازمند تحقیق و خلق آثار علمی است

مدیر حوزه علمیه تهران یادآور شد: نسبت به موضوعات ضروری نیز به نظر می‌رسد عرصه علوم انسانی به‌شدت، نیازمند تحقیق و خلق آثار علمی جدید است. آثاری که متون مورد نیازِ رشته‌های مختلف دانشگاهی و حتی رشته‌های دبیرستان‌‌‌ها را تأمین کند.

وی ادامه داد: متون علوم انسانی که از بدو تأسیس، وارد دانشگاه‌‌‌های ایران شده، برگرفته از فرهنگ بیگانه و در تقابل با فرهنگ اسلامی است. گرچه که در سال‌‌‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات زیادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مؤسسات پژوهشی انجام گرفته است، لکن خلأ گسترده‌‌‌ای که در این بخش بوده، تاکنون امکان جبران نیافته و نیازمند ورود جدی و گسترده حوزویان در این عرصه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه مطالعه فراوان آثار علمی قوی برای یک پژوهشگر، بسیار ضروری است، تاکید کرد: شخصیت علمی و پژوهشی یک پژوهشگر در تدقیق و تعمیق آثار علمی اندیشمندان است که شکل می‌‌‌گیرد؛ علاوه بر این‌که پژوهش نیز یک تخصص مسلم است و نیاز به آموزش دارد.

به اعتقاد مدیر حوزه علمیه استان تهران، شرکت طلاب و فضلا در دوره‌‌‌های آموزشی روش تحقیق نیز کمک شایانی به ارتقای تولید جدید علمی و تحلیل در مقالات و آثار علمی طلاب و فضلا خواهد کرد.

کد خبر 2861010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha